En bönevandring runt Sverige, ett äventyr att lära sig ledas av och lita på Herren Jesus Kristus, att vara beroende av att Gud har omsorg över resan - för allt vi har med oss på vandringen är några få kläder, en mobiltelefon som för det mesta är avstängd och biblar. Det är inget nytt äventyr, det är ett äventyr Jesus lärjungar levde i, och eftersom Gud är densamme också nu 2000 år senare, så måste det ju vara möjligt också idag...

Luk 9:1 - 6: Han kallade samman de tolv och gav dem makt över alla demoner och kraft att bota sjukdomar. Och han sände ut dem för att förkunna Guds rike och göra de sjuka friska. Han sade till dem: "Ta inte med er något på vägen, ingen stav eller påse, inte bröd eller pengar och inte mer än en enda skjorta. Har ni kommit till ett hus, så stanna där tills ni skall vidare. Och är det någon stad där man inte tar emot er, så gå därifrån och skaka bort dess damm från era fötter. Det skall vittna mot dem." Och de gav sig i väg och gick från by till by, och överallt förkunnade de evangeliet och botade sjuka.

söndag 7 augusti 2011

Dag 18: Länghem. Gudstjänster.

Jag vaknar, och smyger upp och duschar. Killarna sover trött efter gårdagens äventyr, och det kan de gott göra. Den enda tid vi har att passa är klockan 13, då kommer Tims pianolärare Nisse och hämtar oss och kör oss till Dannike, där det är friluftsgudstjänst. Men först ska man vakna, och äta frukost och kanske göra något annat. Jag tänkte jag skulle jaga upp killarna i tid till att lyssna på radiogudstjänsten i P1, men det behöver jag inte, men vi äter frukost länge och missar början av gudstjänsten i alla fall... Och internetanslutningen försvinner lite då och nu. Det var ändå lite kul att höra kören jag själv är med i sjunga i radion, och min egen röst haka sig igenom en bibeltext, att höra något hemifrån (även fast det var förinspelat), och nabbt blir klockan 13, och Nisse hämtar oss.
Efter gudstjänsten är det kyrkfika, och vi sitter och pratar  och dricker kaffe.
"Vet du att Örnsköldsvik var på gudstjänst i radion i morse?" säger en av tanterna som vi träffat på fredagen innan till mig, och jag svarar att det vet jag.
"Jag tyckte.." fortsätter hon, "att en av rösterna som läste bibeltext var så lik din, och jag sa till mamma: 'det låter precis som flickan som pratade på caféet härom dagen'..."
Alex har något intressant samtal om Bibeln med prästen som predikade, och snart blir det dags att åka vidare till nästa gudstjänst i Torpa slottskapell. Det är ett tag innan Gudstjänsten börjar och Alex, Tim och jag går på en liten upptäcktsfärd i fängelsehålor och lite svensk historia.

Efter gudstjänsten pratar vi med några tyskar som kom in och lyssnade på gudstjänsten (fast de inte förstår svenska), och därefter åker vi tillbaka hem till Tim. Äter lite middag, och fördriver kvällen med lite bibelläsning tillsammans.

/Inece och Alex

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar