En bönevandring runt Sverige, ett äventyr att lära sig ledas av och lita på Herren Jesus Kristus, att vara beroende av att Gud har omsorg över resan - för allt vi har med oss på vandringen är några få kläder, en mobiltelefon som för det mesta är avstängd och biblar. Det är inget nytt äventyr, det är ett äventyr Jesus lärjungar levde i, och eftersom Gud är densamme också nu 2000 år senare, så måste det ju vara möjligt också idag...

Luk 9:1 - 6: Han kallade samman de tolv och gav dem makt över alla demoner och kraft att bota sjukdomar. Och han sände ut dem för att förkunna Guds rike och göra de sjuka friska. Han sade till dem: "Ta inte med er något på vägen, ingen stav eller påse, inte bröd eller pengar och inte mer än en enda skjorta. Har ni kommit till ett hus, så stanna där tills ni skall vidare. Och är det någon stad där man inte tar emot er, så gå därifrån och skaka bort dess damm från era fötter. Det skall vittna mot dem." Och de gav sig i väg och gick från by till by, och överallt förkunnade de evangeliet och botade sjuka.

torsdag 14 juli 2011

Till att börja med...

"Finns det något sätt vi kan hålla oss uppdaterade om er resa?" frågar alla, och så berättar jag att vi tänkt på att eventuellt göra en blogg om Äventyret. Här är den, visserligen under en del uppbyggnad, men i text.

Till att börja med kanske det är önskvärt för de som inte hört om vår strapats att få veta vad den här bloggen (det här äventyret) handlar om.

Alex förklarar såhär: Det hela började i januari, med att Gud ville utmana mig mer i att lita på Honom fullt ut genom att jag fick en dröm och en längtan att gå som lärjungarna när Jesus sände ut dem två och två, utan någonting annat än kläderna på kroppen och min bibel. Efter en hel del bön och bekräftelse, ungefär i februari, så tog jag beslutet att prata med min arbetsgivare om att sluta till sommaren. Han tog det förvånansvärt bra, efter min beskrivning. 
Efter mer bön och en pannkakstour på 3 veckor så är nu den här utmaningen en verklighet!


När jag får berätta låter det mer såhär: Det är en utmaning jag har burit på länge, från att jag gick en Lärjungaskola för två år sedan och funderade på att sommaren efter det ge mig ut på en cykelluff genom Sverige - inget bestämt mål, annat än att försöka höra vart Gud leder, våga lita på Honom och möta människor jag stöter på längs vägen. Det äventyret blev aldrig av, men längtan efter det har funnits kvar och ständigt gjort sig påmind av olika saker: När jag förra sommaren rensade bort en massa onödiga saker och fängslades av en önskan: "Tänk om man kunde packa bara en liten ryggsäck och klara sig på det som finns där". När jag pratade med människor om vandrings/cyklingsäventyr, tänkte jag skulle cykla genom Europa och arbeta på gårdar som tar emot volontärer i utbyte mot mat och husrum, men återigen blev det inte så. Sen berättade Alex om sin plan, jag ville följa med, men samtidigt tvekade jag massor. Jag bestämde mig för att inte hänga med, men lockades av idén och här är jag. Med min ryggsäck innehållande: Lite kläder, en handduk, badkläder, lite papper att skriva och rita på och min bibel. Fastknuten på ryggsäcken dinglar min sovsäck. Man kan behöva mycket mer - förbandskit, reskost, visshet om vart man kan stanna och bo längs vägen för att nämna en del, men det har vi inte och vad annat kan vi göra då än att förtrösta på att den Gud vi tror kan göra under, också kan fixa det längs vägen...


Nu börjar äventyret! Idag börjar vi vår vandring från Oskarshamn, mot Hultsfred.
Guds välsignelse åt er alla!
/Inece och Alex (och Joel som delar vår väg till Hultsfred)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar